Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

F1 2010 game review

Ga naar beneden

F1 2010 game review Empty F1 2010 game review

Bericht  THOR VL vr mei 20, 2011 6:29 am

Nog een bespreking gevonden... Hier zit zowat alles in.

Recensie | 24 september 2010 - Codemasters had geen beter jaar uit kunnen kiezen om een nieuwe Formule 1-game te maken. Het seizoen 2010 is superspannend met op dit moment nog vijf coureurs die strijden om de wereldtitel, nieuwe teams, nieuwe regels en ook nog eens de affaires met Ferrari en zijn teamorders. Ik geniet met volle teugen van elk Formule 1-weekend en als dat afgelopen is, stap ik de virtuele Formule 1-bolide in F1 2010 om te laten zien dat er ook zonder hulp van de pitstraat gewonnen kan worden.

F1 2010 draait veel meer dan de voorgaande F1-games om de speler. Natuurlijk heeft de game alle licenties van het seizoen 2010. Dat betekent dus dat je met Alonso in zijn Ferrari over Spa scheurt en dat je met Vettel kan proberen om op Webber te knallen in de Grand Prix van Turkije. Toch zul je het grootste gedeelte van de game als jezelf spelen. In de carrièremodus draait het allemaal om het gevoel dat jij een Formule 1-courreur bent die naam voor zichzelf maakt. De carrièremodus duurt afhankelijk van jouw keuzes drie, vijf of zeven seizoenen en net als in het echt begin je bij een kleinere racestal. Hoe korter de carrière is, hoe meer teams jou gelijk willen inlijven (om zo uiteindelijk sneller achter het stuur van bijvoorbeeld een Mercedes te kruipen), terwijl je bij een zeventellend seizoen enkel kunt kiezen uit Lotus, Virgin en HRT. Ikzelf ben bij Virgin begonnen, waar de eisen die aan je worden gesteld laag zijn. Als je een gemiddelde race boven de achttiende plaats eindigt, dan is de teambaas al uitermate in zijn nopjes.

En je wilt hem blij maken, want dat is de enige manier waarop je vooruitgang boekt. Zo begin je bij elk team als tweede coureur en ben je de eerste die eruit vliegt als het niet goed gaat. Maar door in trainingen, kwalificaties en races constant sneller te zijn dan de eerste rijder, neem je uiteindelijk die positie over. Als eerste rijder krijg je op die manier eerder toegang tot verbeteringen aan de auto en is het bovendien mogelijk om het R&D-team opdracht te geven om bepaalde verbeteringen door te voeren. Het is een leuke manier om de speler het gevoel te geven dat hij echt een Formule 1-coureur is. Als de goede prestaties door worden gezet dan word je uiteindelijk door andere teams uitgenodigd om het volgende seizoen bij hen te rijden en is de kans groter dat je uiteindelijk het kampioenschap binnenhaalt.

De carrièremodus is lang en daarbij is het belangrijk dat je geboeid wordt. Daarin valt de game ten opzichte van de concurrentie een klein beetje tegen en dat is vooral te wijten aan de licentie. Waar je in een game als Gran Turismo na elke race geld verdient en dat opspaart om een hele dikke auto te kopen, daar zit je in F1 2010 gebonden aan een vast stramien. Je gaat van weekend naar weekend, loopt de trainingen af, doet mee aan de kwalificatie en probeert de race zo goed mogelijk uit te rijden. En dat is na tien uur spelen niet al te spannend meer.

F1 2010 is dan ook echt een game voor de simulatieliefhebber, de racer die geniet van het rijden van de perfecte bocht, om vervolgens al uitaccelererend naar de tegenstander toe te rijden en die na een lang recht stuk uit te remmen. De wegligging van de auto’s is daarbij een zeer sterk punt. Elke kleine stuurbeweging wordt perfect overgezet en dat maakt bij een game als F1 2010 een wereld van verschil. Wie een fractie te laat remt of de bocht verkeerd instuurt, loopt een groot risico om tegen een andere coureur aan te rijden. Doe je dat met weinig vaart, dan is de kans groot dat er schadetechnisch niks aan de hand is, maar dan zijn er nog de juryleden die in jouw nek hijgen. Bij onsportief gedrag krijg je binnen de kortste keren een straf aan je broek in de vorm van een drive-through penalty of als je het echt te bont maakt: diskwalificatie.

Verder merk je een enorm verschil als je iets doet met je afstellingen. Zo vlieg je met weinig vleugel over de rechte stukken, maar heb je de grootste moeite om de bochten soepel door te komen. Het is per circuit dan ook een must om goed na te denken wat voor afstellingen je gebruikt. Daarbij spelen je banden ook een grote rol. Net als in het echt moet je in elke race verplicht een pitstop maken om van bandensoort te wisselen. De zachte band heeft daarbij mijn absolute voorkeur. Hiermee heb je lekker veel grip en knal je over het circuit, maar helaas slijten de banden heel erg snel. Je moet dus op een gegeven moment over naar de hardere variant, maar wanneer je de pits in gaat is ongelofelijk belangrijk. Doe je het aan het begin van de race, dan is de kans groot dat je daarna vast komt te zitten in het verkeer, terwijl je met wachten het risico loopt dat je banden wegslijten en je dus minder goed de bochten kan maken. Natuurlijk kun je ook op de harde band beginnen, maar die moet je dan ook in de kwalificatie gebruiken en daarmee is het moeilijker om een goede tijd te noteren. Allemaal keuzes om van te smullen.

Online
De carrièremodus is zoals gezegd het kloppende hart van de game, maar is gelukkig niet de enige modus. Naast het racen tegen de sterke computergestuurde tegenstanders, is er uiteraard ook een online modus. Het blijft fantastisch om tegen andere mensen te rijden, maar het is tegelijkertijd wel jammer dat je maar met twaalf man tegelijkertijd de baan op kan gaan. Daardoor is het altijd maar de vraag of je echt toffe gevechten kan leveren of na de start op een zesde plaats terecht komt en de rest van de race niemand meer ziet en dat is natuurlijk niet hetgeen waarop je zit te wachten. Daar staat dan wel weer tegenover dat de spelers die online racen, 'netjes' racen. Ik ben nog geen enkele keer in de eerste bocht gelanceerd!En hetzelfde positieve gevoel krijg je bij de intelligentie van de tegenstanders. Elke tegenstander strijdt met gevaar voor eigen leven voor zijn positie. Sneller zijn dan een tegenstander is één ding, er voorbij gaan is een compleet ander verhaal. Meerdere malen ben ik in situaties terecht gekomen waar ik een andere coureur wilde uitremmen en op het allerlaatste moment de deur voor mijn neus werd dichtgegooid en ik als een idioot op de remmen moest staan. Dat gedrag is realistisch en een verademing ten opzichte van het standaard gedrag van tegenstanders in andere racegames.

Toch zijn de tegenstanders die de deur dichtsmijten peanuts in vergelijking met de weergoden. F1 2010 maakt gebruik van een heel erg goed dynamisch weersysteem, waardoor het zomaar zou kunnen dat de race zonnig begint en regenachtig eindigt. Het racen op een nat circuit is echt een uitdaging op zich. Wie gas geeft over de curbstones, kan er de donder op zeggen dat ie spint en daardoor belangrijke plaatsen verliest. Ook is je zicht veel beperkter wanneer je achter iemand anders aan racet door de waterspray en is het inschatten van bochten en het vinden van rempunten veel moeilijker. Kijk dan ook niet raar op dat je in de eerste natte races een paar keer in de fout gaat. Gelukkig kun je op die momenten gebruik maken van de terugspoelfunctie, de Flashback-functie, die in elke Codemasters-racegame aanwezig is.

Geplaatst op vrijdag 24 september 2010 om 10:00 door Jelle van Es .

_________________
On the seventh day while God rested, we overran his perimeter and we've been running the whole show ever since. Semper Fi.